Loading page...

It's all about the bike? 10 years on Scott!

Ongetwijfeld, veel training is en blijft het belangrijkste, maar mijn huidige bike verdient wel een artikel. Nog meer omdat deze nieuwe Spark RC met zijn RIO kleedje zowat de enigste is in België, winnaar van olympisch goud en ondertussen XTERRA Cyprus en het BK cross triatlon. Het is ook het 10de jaar dat ik op een Scott bike fiets, dus een extra 'efforeke' mocht wel is. 

Het fameuze Twinlock systeem is er ook al enkele jaren bij en hierdoor kan ik op drie posities mijn veringen instellen tijdens het fietsen en comfortabel blijven rijden en zo energie sparen voor het lopen. 

Fox voorvork en Fox-demper, stuurpost en zitpost onderdelen van Syncros of Ritchey assortie met de kleuren van het frame. Het stuur is 680 millimeter breed en de stuurpen wordt hoger of lager gezet naargelang het klimwerk op advies van Bike Experience. (Fietspositionering)

Als aandrijving maak ik gebruik van de Sram XX1 Eagle met een 10/50-cassette. Inderdaad aan 50!!! Meestal combineer ik dit met een kettingblad van 32 tanden omdat ik graag op soeplesse fiets en de benen zo ook beter spaar voor het lopen. Maar is het parcours wat vlakker of een pussy winterduatlon in Vlaanderen  zal dit naargelang een 36 of 34 zijn.

De wielen komen sinds dit jaar van OHRcycling, zijn een ware revolutie op de wielermarkt en bovendien van Belgische makelij. Het type waar ik mee rij is de X3.3T_29 SP.edition. (Tubular Carbon versie) Met zaakvoerder Kris Ost, overigens vroeger regelmatig aanwezig op offroad triatlons als supporter van zijn zoon Niels, ontwikkelden we een wielset op mijn maat met kennis van technische en fysieke vereisten. Alle details en voordelen opsommen zou dit artikel onnodig lang maken maar laat ik vooral even de naaftechnologie toelichten. Een goede naaf heeft een zo direct mogelijke – maar tevens zéér sterke krachtoverbrenging. De vrijloop zorgt voor een dood-punt. Bij Zipp, Lightweight, Enve naven is dit 10°. Wat betekent dit? Een 172,5mm trapstel heeft een omtrek van 1083mm. Dwz dat bij elke pedaalslag na vrijloop er een doodpunt kan zijn van 108mm. Gevolg, ketting, cassette en body krijgen telkens een enorme puntbelasting te verwerken en verlies je veel vermogen. De meeste naven hebben een ring voorzien van 36 tanden en 3 pallen die de kracht overbrengen. Ohrcycling naven hebben maar liefst 60 tanden en 4 pallen. Hierdoor verlaagt het dood-punt met 4° zodat elk dood-punt maximaal 65mm kan zijn of 40% minder. Het vermogen stijgt met 4% en de kans op kettingbreuk daalt met 40%. 
Op een parcours van 30km met veel draaien en keren al snel een tijdswinst van 1min.
De remschijven vooraan 180mm en achteraan 160 millimeter van Truvativ. 

Ten slotte liggen er nu tubes op van Tufo, al werken we er aan om weldra met bandenproducent Continental het nodige rubber te voorzien en met de geliefkoosde profielen Xking voor en Race King achteraan te rijden.

Meer informatie en details over de Spark RC op www.scott-sports.com. Lees ook het uitgebreide artikel op Vojomag http://bit.ly/2s9Yhdm. Technische details wielen op www.ohrcycling.com. 

Fietspositionering www.bikeexp.be 

Share this post:

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.